Inglês - vol 4 - 3º ano


Caderno do Aluno
ensino médio 3º série
Inglês


SITUATED LEARNING 1

KNOWING ABOUT CV FORMATS

Páginas 4 - 7

1.

a) Sequência apropriada: (3), (2), (4), (1) e (5). Explique aos alunos que uma cover

letter ou application letter é uma carta que acompanha o currículo, cujo objetivo é

apresentá-lo, fazendo com que a pessoa que seleciona os candidatos sinta-se atraída

para lê-lo. Essa carta deve ser clara, concisa, objetiva e conter apenas uma página,

mostrando ao empregador por que o candidato será útil àquela empresa.

b) Resposta aberta. Pergunte aos alunos que já fizeram um currículo como foi a sua

elaboração e se precisaram da ajuda de alguém. Eles podem trazer os currículos na

aula seguinte para mostrá-los à turma.

c) To get you a job interview; To work as a guide for the interviewer.

Observação: o currículo, apesar de registrar parte da história de vida do candidato,

não tem esse registro como objetivo, mas sim como meio para conseguir a colocação

no mercado de trabalho.

d) Limited personal information; Capabilities; A list of educational experiences and

honors; Work experience; Career objective; Volunteer work experience; Skills and

interests.

2. Chronological and functional.

3.

a) A chronological CV format is good for job seekers with a steady, consistent

employment history.

b) A functional CV format is good if you are entering the workforce, have a

limited job history or are changing careers.

c) A chronological CV emphasizes your work history.

d) A functional CV emphasizes your skills, capabilities and accomplishments.

e) O currículo do tipo functional tem um item extra: Accomplishments and

capabilities logo após o Career objective. Work experience é o segundo item na

sequência do chronological CV, mas aparece como terceiro item no functional CV.

1

GABARITO

Caderno do Aluno

Inglês – 3a série – Volume 4

The item Accomplishments and capabilities appears in the Functional CV. The item

work experience appears as the second in the Chronological CV, but is the third in

the Functional CV.

Resposta aberta. O currículo ideal para os candidatos sem experiência

f)

profissional será o functional. Aqueles que trabalham podem escolher um dos dois

currículos, dependendo de seus objetivos.

4. contains spelling or grammatical errors; is too wordy; is poorly formatted; is too

long.

5. Um CV pode ter de uma a duas páginas.

6. A sequência é (F), (F), (T), (F) e (T).

Páginas 8 - 9

1.

b) like

c) am

d) gives

e) willing

get; have

f)

2.

a) I have sent you my CV.

b) I have a degree in engineering.

c) I have a lot of experience in working with computers.

d) I am writing to apply for the position of tour guide.

e) We are looking for people who speak English.

3. A sequência é (e), (c), (a), (f), (d) e (b).

2

GABARITO

Caderno do Aluno

Inglês – 3a série – Volume 4

4.

3

GABARITO

Caderno do Aluno

Inglês – 3a série – Volume 4

SITUATED LEARNING 2

HOW TO WRITE A CV – PART I

Páginas 11 - 12

1.

(x) How to elaborate a CV.

2.

a) O texto foi retirado da internet, o que podemos perceber por meio de seu layout.

b)

Personal details

Career objective

Education and
qualifications

Work experience

Additional skills

Interests

References

Your full name, address, telephone number, and email.

A short sentence describing the job you are applying for.

School names, dates and duration, type of certificate or degree,

specific courses that are relevant to the job you are applying for.

A list showing the companies where you have worked: company

name, your position and relevant activities and responsibilities,

volunteer work experience.

Languages, computer skills and others.

Hobbies and main interests.

References available on request.

3. A sequência é (b) e (a). Uma resposta esperada é a explicação de que o CV 1 enfoca

as habilidades do candidato e o CV 2 enfoca sua experiência profissional: locais de

trabalho e atividades realizadas aparecem logo no início.

Expansion activity

Página 14

a) Administrative/executive secretary.

b) Executive Secretary to Vice President/Personnel.

c) Fluent English and German, reading and speaking knowledge in French.

4

GABARITO

Caderno do Aluno

Inglês – 3a série – Volume 4

d) Supervised office staff routine, handled business and social correspondence,

organized and maintained client files, purchased office supplies, maintained

company social events calendar; coordinated activities of different areas involved in

a project.

e) Chronological CV (CV2).

Resposta aberta. É preciso que os alunos percebam de que modo as informações

f)

são organizadas em cada CV. O candidato tem diferentes objetivos ao fazer uso de

um functional CV (cujo foco está nas habilidades e no conhecimento de determinadas

tarefas) ou de um chronological CV (cujo foco está no histórico das empresas em que

trabalhou e nas atividades realizadas em cada uma delas).

Páginas 15 - 16

1.

a) last

b) leave

c) made

d) Human

e) was

2.

( x ) Capabilities/Responsibilities

3.

a) look for

b) newspapers

c) employment agencies

d) apply for

e) candidate

f)

résumés

g) cover letter

h) references

i)

qualifications

5

GABARITO

Caderno do Aluno

Inglês – 3a série – Volume 4

j)

interview

4. A sequência é (F), (F), (T), (F) e (T).

6

GABARITO

Caderno do Aluno

Inglês – 3a série – Volume 4

SITUATED LEARNING 3

HOW TO WRITE A CV – PART II

Páginas 17 - 18

1. Retail Sales Assistant.

2.

Job ad 1

Position

Kind of job

Experience required

Retail sales assistant.

Part-time job.

Not necessary, but “Retail

experience is a plus”. (Não é

necessária, mas é um diferencial.) BoutiqueRetail Sales

Job ad 2

Retail sales assistant.

Full-time job.

It is necessary. (É necessária.)

“Openings for experienced

Benefits

Assistants.”

They
offer
competitive
salaries and annual bonus.

They offer training, flexible

schedule,

and discounts on products.

pleasant

atmosphere

3. O currículo é cronológico (chronological), e seu foco está na experiência

profissional.

Expansion activity

Página 19

a) A part-time retail sales position.

b) No, she doesn’t.

c) Marcy will finish high school in 2010.

d) Job ad 1 – Part-time Retail Sales Assistant – because no previous experience is

required. Previous experience is considered “a plus”.

7

GABARITO

Caderno do Aluno

Inglês – 3a série – Volume 4

e) Marcy doesn’t have professional experience in the area, so a functional CV would be

better to highlight her skills and capabilities for the Job ad 1.

Extra activities

Páginas 19 - 21

1. A sequência é (g), (d), (c), (e), (a), (h), (f) e (b).

2. Career Objective: To work as an international photographer.

Work experience: 2002 – present: Inland Geographic Resources magazine –

international photographer. 1998 – 2002: WCKI International – international

photographer.

Education: 1995 – 1998: Photography course at Barry University, Florida.

Skills: Computer: word-processing, electronic spreadsheets, web design,

electronic image treatment.

Languages: fluent in Spanish, French, German, Italian, basic Japanese.

Páginas 22 - 23

1. (d), (a), (c) e (b).

2.

a) Nursery nurse/nurse for nursery school.

b) It is an early years nursery school.

c) The nurses have to support the teacher in meeting the different needs of the

children within a safe and positive environment.

d) There are two positions: one requires 13 hrs. per week, the other 18 hrs. per

week.

e) The candidate has to be 2 years experienced.

f)

Send résumé asap to: nurse@schoolposition.net.com.

3. A sequência é (F), (F), (F), (T) e (T).

4. (x) Chronological CV. She has work experience and the necessary capabilities to

apply for the position.

8

GABARITO

Caderno do Aluno

Inglês – 3a série – Volume 4

SITUATED LEARNING 4

PRODUCTION: WRITING A CV

Páginas 25 - 29

Os alunos trabalharão em grupos de três para produzir um currículo. Haverá grande

variação entre os textos, mas é importante que você ajude os alunos a:

• seguir as etapas propostas no Caderno;

• retomar o material estudado e produzido até este momento (ver os exemplos de CV

apresentados nas Situações de Aprendizagem 2 e 3);

• ter atenção para a organização do gênero, observando as informações que devem

constar no tipo de CV escolhido;

• desenvolver o processo de escrita do rascunho, reescrita com base na correção (dos

colegas e/ou do professor) e edição da versão final.

Página 30

1. Respostas pessoais. O objetivo desta atividade é que o aluno reflita sobre como ele

aprende a língua inglesa.

2. Respostas pessoais. O objetivo desta atividade é que o aluno reflita sobre o que ele

faz para entender uma palavra que não conhece durante uma leitura.

3. Respostas pessoais. O objetivo desta atividade é que o aluno reflita sobre o que pode

fazer para continuar aprendendo a língua inglesa.

Think about it!

Página 31

As respostas podem variar. O objetivo é que o aluno pense sobre sua postura ao falar

a língua inglesa: ele tem medo? Vergonha? Gravar a própria voz é uma sugestão para

9

GABARITO

Caderno do Aluno

Inglês – 3a série – Volume 4

que o aluno possa experimentar se ouvir em outra língua e perceber como está sua

pronúncia. É uma oportunidade de autocrítica e motivação para o estudo.

Página 32

Exemplo

“accomplishments”, que aparece na Situação de Aprendizagem 1.

de

preenchimento

do

Vocabulary

Log

com

base

na

palavra

Situated Learning1

- realizações

- Success



accomplishments

Definition or translation 

Association, example or picture

 Sentence

from the text

“Highlight your past accomplishments and skills.”
via: 100 Repetentes