Inglês - vol 2 - 3º ano


Caderno do Aluno
ensino médio 3º série
Inglês
Página 4
a) dentist
b) receptionist
c) teacher
d) salesman
e) nurse
f) waiter
g) lawyer
h) accountant
i) architect
j) security guard

Página 4 e 5

Exercício 2.

(D) good at working on their own and making decisions
(H) can work in a planned way
(G) good with numbers
(E) good with computers
(B) very interested in doing well at their job
(C) naturally very good at what they do
(F) can assume different responsibilities if necessary
(A) work well with other people

Página 6

Tips For Your First Job

(c) Where To Search

(d) A Simple Résumé

(b) Body Language

(a) FlolloW-up

Página 7

4-

a- If you want to prepare yourself to get your first job,
read the following tips. They will help you understand what is
involved in the job-search process.

b-A résumé is a document that describe your qualities and. is important.

c-Yes Because to help create a professional lock.

d-To show you are confident.

e-To Check if you will be hired or not.

f-Try to feel comfortable and smile during the interview.
via: 100 Repetentes


 SITUATED LEARNING 1

 LOOKING FOR THE FIRST JOB



Páginas 4 - 5
1.
     a) Dentist.
     b) Receptionist.
     c) Teacher.
     d) Salesman.
     e) Nurse.
     f)   Waiter.
     g) Lawyer.
     h) Accountant.
     i)   Architect.
     j)   Security guard.
2. A sequência correta é: (d), (h), (g), (e), (b), (c), (f) e (a).


Expansion activity

Páginas 5 - 7

     De acordo com a pesquisa citada, a ordem de importância é: 8, 6, 2, 10, 3, 5, 1, 7, 4,
9. Vale lembrar que os alunos não terão acesso à pesquisa propriamente dita. O
importante é que percebam as diferenças e/ou semelhanças entre suas opiniões pessoais
e a sequência aqui apresentada.

3.
     A sequência correta é: (c), (d), (b), (a)
4.
     a)   The tips are meant to help understand what is involved in the job-search process.
     They are written for both experienced and inexperienced job searchers.
     Observação: Sabemos que as dicas valem para ambos porque, no item sobre os
     currículos, há sugestões do que incluir quando o candidato não tem experiência
     (Even if you are still at school and have no work experience).
     b) A résumé is a document where the applicant describes his/her qualifications and
     skills and write about his/her school or work experience. It is an essential tool to
     introduce a professional who is searching for a job.
     c) Yes, it does. Hair style and clothes help create a professional look.
     d) Eye contact shows the applicant is confident.
     e)   Because it can help the applicant to get prepared for future interviews.
     f)   By asking questions about the company and the job.
5. Resposta pessoal. O objetivo dessa atividade é a discussão e reflexão sobre a validade
     das dicas apresentadas para conseguir o primeiro emprego.




Páginas 8 - 9
1.
     Adjectives: methodical, talented, honest, ambitious.
     Occupations: lawyer, dentist, teacher, salesman.
     Verbs: leave, demonstrate, apply, need.
2.
     b) veterinarian.
     c) photographer.
     d) optician.
     e) hairdresser.
     f)   electrician.
3. honest; curious; popular; self-confident; reliable; energetic.
4. As respostas podem variar, pois expressam opiniões pessoais a respeito das
     qualidades de diferentes profissionais. Uma possível resposta é: (b) reliable; (c)
     energetic; (d) popular; (e) honest; (f) curious.


 SITUATED LEARNING 2

 KNOWING ABOUT JOB ADS – 1


Páginas 10 - 13
1. Resposta pessoal. O objetivo desta atividade é o reconhecimento das possíveis
     informações que um anúncio de emprego contém.
2. No texto, as seguintes informações estão presentes: skills/qualifications needed, job
     description, contact information, education level required, name of the company.
     Explique aos alunos que um anúncio pode conter todas as informações listadas,
     dependendo de seu tamanho. Alguns anúncios não trazem o salário e outros mantêm
     o nome da empresa em sigilo. Informações adicionais são: códigos de contato
     específicos para cada posição (codes) e descrição da companhia (por exemplo,
     números de funcionários e de filiais no mundo).
3.
     a) Automotive market.
     b) It is based in 23 countries.
     c) Over 82,000 employees.
     d) Fluent in English and available for travelling occasionally.
     e) 2 to 5 years experience in Steering Systems; experience in application and
     research in product design and specifications; experience in field analysis;
     development of new systems technologies; experience in regional market tendency
     analysis.
     f)   Electronic or Mechanical Engineering degree.
     g) Send a CV indicating salary levels to Basildon, Essex – UK – SS147TH. On the
     envelope, indicate the desired position by mentioning the code.

4.

 Ads      Job                Qualifications               Responsibilities           How to get in touch
       advertised
       Executive      3+ years experience             Scheduling travel            Send résumés to:
Ad 1
       assistant      supporting high-level           arrangements,                P.O. Box 4213 Zip Code
                      executives                      coordinating meetings,       03112-049 White
                                                      and typing documents,        Plains/NY
                                                      spreadsheets and
                                                      presentations
       Bilingual      No previous experience is       To provide foreigners        Send résumés to:
Ad 2
       receptionist   required, but fluency in        with front-office            P.O. Box 321 – ZIP
                      English is mandatory            reception support, answer 03117-001 São Paulo/SP
                                                      all international
                                                      incoming calls and sort
                                                      the international mail
       Marketing/     5+ years experience in food     Creating effective           Fax résumé including
Ad 3
       sales          industry                        marketing/sales strategies salary history to:
       manager                                        and implementing them        Christopher Hans. 914-
                                                                                   375-1514
       Nanny/         Must be energetic, neat,        Some travel/cooking          Phone 212-605-0562
Ad 4
       housekeeper organized
       Program        Advanced user of Java and       Not mentioned                Send résumés in duplicate
Ad 5
       analyst        Java Script, JDBC, Oracle,                                   to:
                      Vignette, HTML; Bachelor's                                   HR Manager,
                      Degree in Computer Science,                                  SOFTWARE
                      Engineering, Mathematics;                                    PROFESSIONAL
                      Technology or related degree                                 SERVICES, CORP., 1
                      (math oriented); two years                                   Austin Ave., 2nd Floor,
                      experience as a Senior                                       Iselin, NJ 08830 or mail
                      Systems Administrator or as a                                them to
                      Senior Program Analyst or                                    hrmanager@software.net.
                      related experience as a Web                                  com
                      Developer/Programmer



Páginas 14 - 15
1.
     a) Disorganized.
     b) Impatient.
     c) Insecure.
     d) Inexperienced.
     e) Irresponsible.
     f)   Unreliable.
     g) Disobedient.
     h) Dishonest
     i)   Unfriendly.
2. A sequência correta é: (g), (c), (a), (e), (b), (d) e (f).
3.
     b) Business.
     c) Unemployed.
     d) Qualifications.
     e) Successful.
     f)   Income.
     g) Employees.
4.
     Parte I – Anúncio decodificado
     “Taco & Burger is hiring restaurant attendants for immediate start. Part-time, no
     experience, full benefits, work on weekends, 16-20 years old, dynamic and
     motivated. Apply in person here”.
     Parte II – Resposta pessoal. O objetivo desta atividade é que o aluno analise o
     anúncio e discuta a possibilidade, ou não, de se candidatar para a vaga.


 SITUATED LEARNING 3

 KNOWING ABOUT JOB ADS – 2



Páginas 16 - 18
1.

     Verbs used when you are looking for                 Verbs used to show the tasks and
                   a j ob                                responsibilities of your position at
                                                                        work
     to seek, to send, to look for, to contact,        to be available, to be able to, to travel, to
     to research, to find a job, to apply for a job,   join, to test, to develop, to select, to
     to get in touch, to submit,                       coordinate,
     to have an interview, to follow up, to call       to schedule, to manage, to type, to follow
                                                       up, to provide, to answer the phone, to
                                                       assist,
                                                       to analyze, to call, to organize, to file,
                                                       to negotiate, to research


     Nota: Alguns verbos e frases podem ser usados nos dois contextos.
2.
     a) To analyze (ou to type/to submit/to organize).
     b) To schedule (ou to organize).
     c) To call (ou to contact).
     d) To answer (ou to assist).
     e) To follow up.
     Observe que pode haver mais de uma opção para completar as frases.
3. A sequência correta é: (5), (2), (4), (3) e (1).

4.

                                      Ad 1                             Ad 2
                                   Receptionist                Children entertainers
             Position
                           Law firm in St. Petersburg                     -
          Place of work
                              Based upon skills and        $25 per hour show plus travel
              Salary
                                    experience                      once trained
                                No previous legal                         -
           Experience
                             experience is necessary
                                      Email:                         Reply to:
         How to contact
                           jodi@baconandbacon.com          job-492661880@craigslist.org
                                                               or call: 954-239-1334
                                                                      or visit:
                                                              www.SPtheclown.com
                           Basic word processing and       Individuals who can dress up
          Requirements
                            clerical skills are required   as various characters for kids'
                                                             parties and have the right
                                                                      attitude


5.
     Perm – permanent
     Posns – positions
     Lux – luxury
     Off – office
     Immed – immediate
     Prev – previous
     Exp – experience
     Posn – position
     Pref – preferred
     Typ – typing
     Exp – experience
     Reqd – required
     Sal – salary
     Neg – negotiable
     Pls – please
     Ph – phone
     Appt – appointment
     Bus – business
     Hrs – hours
     Refs – references
     Nec – necessary


Expansion activity

Página 18
1.
     FT – full-time.
     PT – part-time.
     am/pm – day and night.
     eves – evenings.
     M-F – Monday through Friday.
     sal – salary.
     $9/h – $9 per hour.
     $450/wk – $450 per week.
     $1.200/mo – $1.200 per month.
     HS Dip – High School Diploma.
     exp – experience.
     pref. – preferred.
     req. – required/requirement.
     2 yrs exp. pref. – 2 years experience preferred.
     refs – references.
     apply ASAP – apply as soon as possible.
2. Respostas pessoais para discussão em grupo.


Página 19
1.
     a) Typist.
     b) Cashier.
     c) Employer/employees.
     d) Manager.
     e) Scientist.
2.

                     a)   J   O   I     N
                b)   B    O   S   S
          c)    A    B    B   R   E     V    I   A       T   I   O   N
                     d)   A
                              P   P     L   Y
e)        S     E    N    D
f)        N     E    W    S   P   A     P   E    R




3. A sequência correta é: 5, 1, 6, 2, 7, 3, 8 e 4.
4. As abreviações encontradas em anúncios de emprego podem variar bastante. A
     seguir, algumas sugestões:
     b) full-time – FT;
     c) previous – PREV;
     d) experience – EXP;
     e) necessary – NEC;
     f)        required – REQD;
     g) position – POSN;
     h) hours – HRS;
     i)        Monday-Friday – M-F.


SITUATED LEARNING 4

PRODUCING JOB ADS


Páginas 21 - 23

   Os alunos trabalharão em grupos de três ou quatro para produzir um anúncio de
emprego. Haverá grande variação entre os textos, mas é importante que você os ajude a:

   •        seguir as etapas propostas no Caderno;
   •        retomar o material estudado até este momento (ver os anúncios
            apresentados nas Situações de Aprendizagem 2 e 3);
   •        prestar atenção à organização do gênero (anúncio de emprego);
   •        desenvolver o processo de escrita do rascunho, reescrita com base na
            correção (dos colegas e/ou do professor) e edição da versão final.




Páginas 25 - 26
1. A sequência correta é: (I), (F), (F), (I), (I) e (F).
2. A sequência correta é: (F), (I), (F), (F), (I) e (F).
3. O objetivo desta atividade é levar o aluno a observar a mudança de registro da fala
   em língua inglesa em diversos contextos. Uma sugestão é comparar com a fala em
   português nas mesmas situações.


Think about it!
Página 26

   As respostas podem variar. O objetivo é induzir o aluno a pensar na importância da
mudança de registro de fala. No aprendizado de uma língua estrangeira, a percepção dos
diversos registros ajuda a reconhecer as situações formais e informais que definem o
que deve ser dito, como deve ser dito e de que forma devemos nos comportar. Quando
não reconhecemos essas diferenças, podem ocorrer certas situações constrangedoras.
Um exemplo: quando conhecemos uma pessoa importante, digamos, um diretor ou
presidente de empresa, ao cumprimentá-lo não devemos dizer “Hi!” ou “Hello!” ou
“What’s up?”, e sim “Good morning”, “Good afternoon”, “Good evening”. Os filmes
também mostram situações formais e informais, assim como a melhor forma de
comportamento em cada situação. Algumas músicas fazem uso de uma linguagem
bastante informal, que muitas vezes inclui gíria e, portanto, podem ajudar no
reconhecimento dessas expressões informais e de sua inadequação em situações
formais.